Detta inlägg är populärt just nu. 56 Visningar

Slackline: så börjar du

Slackline: så börjar du

Slackline är ett otroligt mångsidigt verktyg för träning av balans, koncentration och koordination. Det är framförallt lättillgängligt, man behöver endast en lina, två träd och ett spännsystem för att komma igång. Det är även mycket anpassningsbart: oavsett om man är stel eller smidig, otränad eller vältränad, nybörjare eller expert, så kan man enkelt utmana sig själv.

De som deltar i slacklining kallas ofta slackers.

Vad är slackline?

Slackline är en övning i balans som vanligtvis använder nylon eller polyesterbanden spänd mellan två ankarpunkter. Ordet slackline kommer från de två engelska orden slack, slak och line, lina. Skillnaden mellan slacklining och att gå på en vanlig spänd lina är alltså att linan i slacklining inte är helt spänd, även om den fortfarande är under viss spänning. Den är istället dynamiskt, något tänjbar och studsar som en lång och smal trampolin. Linans spänning kan anpassas för att passa användaren och olika typer av linor eller band kan användas för att uppnå en mängd olika typer av slacklining.

Själva linan (eller bandet) är vanligen platt, och hjälper därmed foten från att rulla, som är fallet med ett vanligt rep. Den dynamiska naturen på linan möjliggör att användaren enklare kan utföra tricks. Slacklining har snabbt blivit populär på grund av sin enkelhet och mångsidighet och dess förmåga att praktiseras i olika miljöer. De som deltar i slacklining kallas ofta ”slackers”.

4 korta fakta om slackline

  • En flexibel och något tillplattad lina eller band av nylon.
  • Linans dynamiska egenskaper gör det möjligt för utövaren att hoppa och göra konster.
  • Linan kan vara mellan fem och uppemot 200 meter lång och används i tre discipliner: highline, longline och trickline.
  • Slackline startade med att klättrare i nationalparken Yosemite började träna sin balans med lingång under sina vilodagar – ett klätternyttigt tidsfördriv.

Så gör du

Steg ett
01
av 04

Ställ dig upp

Din stående position är din basposition. Det kan komma av sig självt ibland att man försöker börja gå direkt när man ställer sig på linan, speciellt när man är i ett sällskap av mer erfarna utövare. När jag visar någon hur man går på lina så börjar jag alltid med det viktigaste, att stå på linan.

Din stående position är din basposition.

Innan du ställer dig upp så hitta en fokuspunkt i slutet av linan, det kan vara trädet eller något i omgivningen. Sätt foten i längdriktningen på slackline-linan, nära linans början.

När du hittat punkten och har din fokus så trycker du upp dig samtidigt som du höjer upp båda armarna över huvudet i en och samma rörelse. Armbågarna ska vara i ungefär samma höjd som axlarna och det kan även hjälpa ibland att ha tummarna pekandes uppåt. Lämna det andra benet i luften först och bara stå där och få en känsla för balansen.

Sen så gäller det att försöka att slappna av i kroppen och försöka att andas, börjar du förlora balansen direkt så kan det hjälpa att böja knät du står på en aning. Om du känner att linan rör sig mycket under de första försöken så det kommer kanske krävas ett par försök innan du börjar känna att kroppen hittar balansen.

  1. Fot i längdriktningen
  2. Hitta mitten av din fot och linan
  3. Prova barfota först och med skor senare
  4. Försök att få slackline under din stortå och andra tå
  5. Försök att kliva på den i en linje med dina två tår och din häl
Steg två
02
av 04

Stå på linan

Nästa steg blir helt enkelt att ställa sig upp och stå still.

Koppla av och andas. Försök att känna vad som händer.

  1. Andas lugnt och stilla
  2. Skjut din stående fot uppåt
  3. Balansera med endast ett ben på linan
  4. Titta mot slutet av linan
  5. Stanna bara där och balansera med armarna och det andra benet i luften
Steg tre
03
av 04

Gå på linan

Att gå på en slackline är inte så avancerat som det låter, du byter helt enkelt från att balansera på ena foten till den andra foten placerad ett steg framåt. Lugna jämna steg, det handlar inte om hastighet - utan balans!

... vikten jämnt över hela foten

Placera linan längs med näst största tån och lägg vikten jämnt över hela foten. Så fort du börjat placera din främre fot på linan framför dig, så ska du skifta över vikten framåt. Är det jobbigt med balansen under första steget så kan du snabbt gå tillbaka till din basposition för att hitta den igen.

  • Långsamma rörelser
  • Försök att gå jämnt och fint
  • Var mjuk i knäna och låt kroppen studsa
  • Var redo att reagera mot rörelser
  • Använd dina mag och ryggmuskler
04
av 04

Falla från linan

Alla faller när de går på en slackline. Vare sig det är en 30cm hög lina i parken, trickline eller en highline mellan två bergväggar. En av de viktigaste sakerna att lära sig är att kunna falla rätt och att våga ge sig upp på linan igen. Det kommer kännas olika beroende på vad det är för lina men principen är detsamma.

Alla faller när de går på en slackline.

Försök hela tiden fokusera på att behålla balansen. Om du är ur balans när du faller av linan eller om du tar i för häftigt och linan kastar av dig i obalans, så riskerar du att halka eller trampa fel när du träffar marken.

Är det ett kontrollerat fall där du väljer att gå ner så börja med att vara lugn och välj vart du vill falla eller placera ner foten, undvik att hoppa och vrida på dig eller göra några konster i luften då det kan leda till skador i knäna. Var vaksam över var du har linan och träna på att medvetet falla av eller gå av så lugnt som möjligt. En bra metod är att gå ner med en fot bredvid linan och sen direkt ställa dig upp på linan direkt.

Är det ett okontrollerat fall så finns det ett par saker du kan tänka på för att undvika skador. Det viktigaste är att du tränar på att falla under kontrollerade former innan du satsar för hårt på linan på riktigt. Träna tillsammans med andra och låt en vän vara beredd att fånga dig när du ramlar av. Du kan ha en vän på vardera sida för att se till att fånga dig om du faller av eller om linan kastar av dig.

När du väl faller så kan du tänka på att vara mjuk och följsam i kroppen. Streta alltså inte emot allt för mycket när du tar i marken, utan låt kroppen följa med och ha alltid mjuka knän. Rulla gärna en bit om möjligt för att minska kraften i nedslaget.

  • Träna över mjukt underlag
  • Kliv av om du kan
  • Ramla så lugnt som möjligt
  • Var mjuk i kroppen vin nedslaget
  • Rulla om du kan

Köp Slackline

I min lista nedan över de bästa slacklines på marknaden blir det uppenbart att jag har en favorit inom tillverkare: Gibbon. Jag erkänner att det kan vara något av en personlig preferens då jag känner till deras slacklines bäst. Jag tror dock helhjärtat på att de tillverkar de bästa slacklines på marknaden.

Nedan följer min topplista och rekommendationer för bäst slackline. Alla slacklines är olika väl lämpade för olika ändamål - så håll utkik efter bäst rekommendationen för att hitta den slackline som är bäst för just dig.

Bäst slackline av alla

Classic Line är den bästa slackline av dem alla. Denna lina hanterar alla kategorier väl, från nybörjare till expert. Ett 15 meter långt band som är lagom brett. Längden och bredden är anpassad för att ge en låg och stabil lina som är lätt att montera.

Så varför är denna slackline så mycket bättre än alla andra? Det finns andra slacklines som är bättre på enskilda discipliner, men denna gör allting bra. Den har oerhört hög kvalitet och kommer dessutom till ett riktigt bra pris. Om du bara ska satsa på en slackline, oavsett hur erfaren du är, så borde du satsa på denna.

Går att köpa i set för en ännu bättre deal. Med settet får du allt du behöver för att sätta upp för första gången. Slackline, förstärkt ögla, trädskydd, förvaringspåse och manual.

Bäst slackline för nybörjare och barn

Fun Line är en slackline som är suverän för nybörjare och barn. Linan har tätare vävning som gör den mer statisk och stabil och därmed lite enklare att stå på när man är ny.

Den är dessutom lite enklare att sätta upp och ta ner, en bonus för dig som är lite oerfaren.

Bästa långa linan

Flow Line är en 25 meter lång slackline som har mycket goda egenskaper. Det är den perfekta linan för dig som vill lära dig balansera och gå på längre slacklines.

Tack vare en god energiöverföring så flyter linan bra trots sin långa längd. Linan är mjuk och ger bra fästa oavsett om du har skor eller går barfota.

Bäst för tricks

Surfer Line är en lina framtagen för dig som börjar med tricks och hopp. Tack vare en ökad resistans för belastning så klarar den bättre av att parera dina rörelser när du tar sats och hoppar.

Bäst för slackline fitness

Fitness Line är perfekt för dig som vill ha något av ett träningspass på din slackline. Fitness Line är utmärkt för att träna alla de unika träningsövningar som finns för slackline, men även traditionella träningsövningar.

Med Fitness Line så medföljer tillbehör och redskap för att utföra träningsövningar, bland annat handgrepp och stretchband. Även en instruktionsmanual och komma igång guide medföljer.

Bäst för höga hopp

Jumpline från House of Hygge är en slackline speciellt framtaget för tunga och höga hopp. Linan är förstärkt och tål de extrema påfrestningar som kan uppstå vid explosiva och höga hopp.

Bra startset

Slackline Set G2 från 180 BPM är ett bra startkit för dig som vill komma igång med slackline. Setet innehåller allt du behöver inklusive trädskydd.

Bra för barn och lek

Ett helt ok startset,k trots sin mindre seriösa förpackning. En elva meter lång lina med sju hängande hinder. Fäst mellan två punkter och lek på. Perfekt till trädgården.

Slacklining är en väldigt rolig sommarsport som går ut på att man ska ta sig över ett uppspänt nylonband. Jämfört med en vanlig lina så är bandet platt och inte lika hårt spänt, vilket gör det både enklare att balansera på samt att man kan använda dess spänst för att göra t.

ex. häftiga hopp och tricks. Sporten är även utmärkt för att träna balanssinnet, för att träna core-muskulaturen i kroppen eller för att bara ha jäkligt roligt! (missa inte videon.

.) Bandet är väldigt enkelt att sätta upp och kan användas i t. ex. parken eller i trädgården. Längd 15 m. Bredd på bandet 49 mm.

Gilla
Gilla Älska Haha Wow Ledsen Arg
11

Inlägg som trendar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Liknande inlägg